4 סיבות מדוע מנהלים בכירים לומדים פחות….

“אני לומד משמע אני קיים”

מנהלים טובים – לומדים קבוע, מכל אחד ומכל סיטואציהבפראפרזה על “אני חושב משמע אני קיים” של רנה דקארט אני חושבת שדווקא הלמידה היא המגדיר המרכזי לקיומה של תודעה אנושית, ואילו החשיבה אליה התייחס דקארט היא תוצר של למידה וניתוח, של תגובות לסביבה ולמציאות, ושל רגשות ותגובות לתבניות רגש פנימיות.

בשנים האחרונות התרבו הראיות לכך שלמידה משפרת את איכות החיים ומגבירה אושר. המדובר בכל למידה, של מיומנות חדשה, תחביב חדש, או של עובדה מסקרנת.

עובדה נוספת וחשובה היא כי למידה לאורך החיים היא בסיס למנהיגות טובה יותר ולניהול אפקטיבי המביא תוצאות טובות יותר. אז מדוע למרות ההבנה הברורה הזו למידה של מנהיגים ומנהלים בכירים אינה מובנת מאליה, ומהווה אתגר גדול הרבה יותר?

ארבע סיבות מעוררות מחשבה:

הסיבה הראשונה היא שמנהלים הם כבר לא ילדים אלא מבוגרים; ושנת הלימודים שנפתחה זה עתה מזכירה טעות נפוצה לפיה ילדים ‘לומדים’, ומבוגרים ‘יודעים’. זו אבחנה שגויה. מותר בני האדם על פני החיות כולל את היכולת ללמוד, וכולנו נעים בין שני מצבים – “לומדים” ו”יודעים”. אך בעוד שילדים לומדים בטבעיות ובסקרנות, עם הגיל והניסיון אנשים נוטים יותר ויותר לעבור למצב ה”יודעים”.

שנית מנהלים ומנהיגים הגיעו לעמדה בכירה דווקא עקב הצטיינותם בלספק תשובות נכונות, ואז הם חייבים את הצלחתם להיותם “יודעים”, קרי אסטרטגיית ההצלחה שלהם מבוססת על מתן התשובות הנכונות ולא על שאילת השאלות הנכונות.

שלישית למנהלים בעמדות בכירות ולמנהיגים בעמדות השפעה קיים קושי אובייקטיבי שמקורו בעומס והעדר הפניות והזמן. קושי זה מעלה את השחיקה שלהם, מוריד את האפקטיביות המנהיגותית והניהולית שלהם, ופוגע בתוצאות. כי לקבל החלטות חכמות דורש זמן ללמוד ולחשוב. זה מזכיר את הסיפור על חוטב העצים המעולה ורב המוטיבציה שבתחרות של שבוע לא פינה זמן ל”שייף” את הגרזן שלו, והתפלא מדוע לאחר כמה ימים הוא חוטב פחות עצים בהשוואה לאחרים. למידה וחשיבה הן “שיוף” הגרזן של המוח שלנו, שדורש מנוחה, התפזרות וגיוון על מנת שיוכל להיות שוב ממוקד בניהול וביצוע.

ואחרון מידת הבשלות של בכירים ללמוד מוטלת בספק בשל ההנחה המוטעית שלהם ושל הסובבים אותם כי מעמדם הבכיר מרמז על היקפי ידע מספקים לתפקוד המערכת, הם מניחים שהם יודעים, ותחושת ביטחון כוזבת זו היא המפילה אותם למלכודת ה”יודעים” תמיד.

לסיכום הרצון והיכולת ללמוד בקרב מנהלים בכירים אינה מובנת מאליה.

זו הסיבה שהמכון למנהיגות וממשל מחזיק יכול ייחודית ונדירה – לאפשר לאנשים בכירים ומנוסים, שהיו ועשו והצליחו, סביבת למידה מעוררת חשיבה והשראה. וחלק מהסוד (על קצה המזלג) הוא למידת עמיתים.

אז תלמדו, ותהנו, זה גם יהפוך אתכם ליותר אפקטיבים, וגם ישמור עליכם יותר רעננים ושמחים, וימנע חלק מהשחיקה.

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*