האנשים הנכונים במקום הנכון

אחד הדברים החשובים ביותר בבניית צוות מנצח ומאושר הוא למצוא לכל חבר צוות את המקום הנכון עבורו, המקום שבו הכישרון הייחודי שלו (ייחודי כמו טביעת אצבע) פוגש את התשוקה שלו. מנהלים וארגונים רבים אכן מחפשים את הטובים ביותר, אך נכשלים במשהו קריטי, סמוי מן העין וחיוני, הם לא מחפשים (ולא מוצאים) את המקום המדויק לכל חבר צוות, שמתאים לכישוריו ולתשוקות שלו. 

הנקודה הארכימדית היא המקום בו טביעת היד הייחודית של הכישרון פוגשת את התשוקה של האדם. טביעת היד הייחודית של הכישרון כוללת סט של יכולות ומיומנויות שהתפתחו עם השנים, ותמהיל אינטליגנציות – הוכח שיש סוגים רבים של אינטליגנציה. כל אדם מפתח את הכישרון הייחודי שלו בדרך שונה לאור מסלול חייו. 

תשוקה היא כמיהה אישית, שנובעת מצרכים פנימיים. מז’אן לאקאן, הפסיכואנליטיקאי הצרפתי, למדתי כי הפער בין הצורך לבין מה שיש לי בפועל הוא הביטוי לתשוקה. 

 

מנהל מעולה יסייע לאנשיו להגיע לנקודת המפגש החמקמקה הזאת שבין הכישרון לתשוקה, שבה אין צורך לעסוק כלל בהנעת עובדים – כי הם מניעים את עצמם ואתכם. הנקודה הזאת מאפשרת לאנשיכם (ולכם) לרחף, או לפחות לחיות ולפעול באזור שבו אתם במיטבכם. 

חיים בנקודה זו מאפשרים לאנשים לפרוץ את גבולותיהם, להוביל תהליכים ושינויים רחבים, עמוקים, ליצור ולהיות פוריים. מיותר לציין שכך הם יכולים לתרום לצוות בצורה יוצאת מן הכלל. הם חווים את האנרגיה הזאת, הם בזרימה המתבטאת בעשייה פורצת דרך. זוהי הנקודה שבה התכלית הפנימית פוגשת את התכלית החיצונית. והמהות הפנימית נפגשת בהרמוניה עם העשייה החיצונית. 

אם תצליחו להביא את עצמכם ואת אנשיכם לנקודה הארכימדית, למקום הנכון, תראו צמיחה והתפתחות: אתם ועובדיכם תחושו הרבה יותר סיפוק ונחת, ולכן תהיו גם בריאים יותר (ותחמיצו פחות ימי עבודה). בריאות מעלה את הפרודוקטיביות בכ-25%, ומנהלים טובים צריכים לדאוג לאנשיהם גם במובן זה: בריאות טובה מתחילה בתכנון ותחזוקת הבניין והמשרד, תנאי עבודה נאותים ונעימים, ממשיכה באווירה, ונגמרת בהרגלי התזונה והחיים של כל אחד מחברי צוות, במשרד ובבית.

 

מציאת המקום הנכון עבור האנשים המעולים שגייסתם חיונית להצלחתכם מכמה סיבות:

  1. מחויבות גבוהה וסיפוק: כאשר שיבצתם אנשים לתפקידים מתאימים הם מרגישים ויודעים שאתם מתייחסים לכל אחד מהם בצורה המותאמת אליו, תוך ראייה והכרה בכישורים הייחודיים לו. תתפלאו להיווכח כמה אנשים ירגישו מסופקים רק מעצם העובדה שרואים אותם. אנשים במקום הנכון מחויבים הרבה יותר לארגון, והתוצאות העסקיות של צוותים וארגונים שהעובדים מחויבים להם טובות הרבה יותר.
  2. חסל סדר הנעת עובדים: מי שבמקום הנכון יצרניים יותר, הם טסים קדימה ונהפכים למנוע טורבו שמטיס גם אחרים בצוות לגבהים חדשים. 
  3. צמצום התחרות: כאשר כל אחד מחברי הצוות ממוקם במקום ייחודי, שונה ומותאם לו במיוחד – התחרות בין חברי הצוות מתמתנת, קל יותר לשתף פעולה ולבנות שותפויות. 

 

לימים, כשסיפרתי על תפיסת הנקודה הארכימדית שגיליתי למנהל עמית קיבלתי ממנו במתנה את הספר “המקום הנכון” של הפרופ’ לחינוך קן רובינסון. סר רובינסון, בעל תואר האצולה הבריטי, יצר תפישה חינוכית שלמה שמסייעת להורים למצוא את המקום הנכון לילדיהם. זה נכון עבור ילדים, ועבור כל אדם באשר הוא – שראוי לו לחפש לעצמו את המקום הנכון. 

 

ואם אתם שואלים את עצמכם האם אתם במקום הנכון עבורכם, אם אתם על השביל הלא נכון אין סיבה להניח שאחרי העיקול הבא – הקידום הבא, התפקיד הבא, הבוס הבא, תמצאו את המקום הנכון עבורכם. המקום אליו אתם צריכים ללכת הוא זה שקורא לכם בלי קשר לתפקיד, למשרה, להכנסה. המקום הנכון בו אתם מחברים בין הכישרון הייחודי לתשוקה, ואתם אוהבים את עצמכם ואת מה שאתם עושים. 

והחדשות הטובות: לרוב לא צריך לעקור הרים, לעבור לחיות במדינה אחרת, ואפילו לא לשנות מקצוע. פעמים רבות הנקודה הארכימדית האישית שלנו, המקום הנכון עבורנו מצוי ממש מתחת לאף שלנו! 

 

“ההצלחה היא להשיג את מה שרצית, האושר הוא לרצות את מה שהשגת” יעקב בורק 

אתכן ובשבילכם,

דר’ מיכל חמו לוטם

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*