הנעת עובדים – כל התורה על רגל אחת

“אם תרצה לבנות ספינה שתפליג למרחק, אל תאסוף אנשים ותגיד להם לאסוף עצים, להכין תוכניות ולבנות ספינה, עליך לנטוע בהם את האהבה והכמיהה לים הרחב”…. אלמוני

אינסוף מאמרים נכתבו על הנושא של הנעת עובדים/מנהלים, הנה כל התורה בחמישה כללים:

  1. אין צורך בהנעת עובדים ומנהלים – חפשו ותיבחרו אנשים מעולים, שיודעים להניע את עצמם….
  2. ועל מנת להבטיח הצלחה – תתאימו בין האיש המוכשר לבין התפקיד שמדליק אותו לבין הכישרון הייחודי שלו: מוטיבציות חיצוניות תמיד פחות טובות מתשוקה ומוטיבציה פנימית.
  3. לגבי כל משימה יש למנהל רק 3 אפשרויות:
  • לעשות (רצוי בהנאה ובכיף)
  • לא לעשות – זה אומר שהיא לא חשובה, ואז לבטל אותה, ולמחוק מהראש.
  • לדחות – למתי שיתאים, ועדיף שאז יהיה חשק ועניין, ובלי ייסורי מצפון.

4. יש עובדים שלא יכולים לבחור באופציה השנייה של “לא לעשות”. ולכן, בהנחה שנתתם להם משימות. תשתלו לסייע להם ליהנות ממה שהם עושים, ואל תכבידו עליהם עם מה שהם לא עשו בזמן, הם כבר מייסרים את עצמם.

5. אם הם לא מתיסרים בגין מה שהם לא עשו – טעיתם לגבי כלל ראשון ושני….

 

מה מניע אותנו?

כאשר מדברים על הנעת עובדים חשוב להבין את המניעים הקיומיים של כל בני האדם, שמהם נגזר מדוע אנו עובדים.

אנחנו הולכים לעבודה על מנת להרוויח כסף ולהתקיים, אולם לא סתם נאמר “העבודה היא חיינו” כי ההכנסה היא רק סיבה אחת, ולרוב לא המרכזית באושר ושביעות הרצון של עובדים.

לכולנו, בני האנוש, יש שאיפות ותשוקות שמנהלות את חיינו. התשוקה והרצון הן המושלות בנו ומניעות אותנו קדימה, וכל השאר – בא אחר כך. הנה 4 המניעים הקיומיים

  1. אנו משתוקקים לאושר ולעונג, פרויד קרא לזה עיקרון העונג.
  2. בני האדם משתוקקים לכוח וכל נגזרותיו (כסף, תהילה, כבוד, פרסום), ניטשה והוגים רבים אחרים הסכימו על זה.
  3. מותר האדם הוא הכמיהה למשמעות, ויקטור פרנקאל דיבר על זה בספרו האדם מחפש משמעות..יותר ויותר בני אדם כיום מחפשים משמעות והשפעה, ומפתחים דרכים יצירתיות להשפיע לטובה וליצר אימפקט, למשל באמצעות השקעות איפאקט חכמות, פיתוחים טכנולוגיים, ואינספור הדרכים שהקידמה מאפשרת.
  4. המניע הרביעי מגיע מבריחה והימנעות – מסבל כאב או סיכון

שלושת הראשונים – התשוקה לאושר, השאיפה לכוח והרצון למשמעות, יחד עם החשש והפחד מכאב – מצויים בכולנו בתמהיל שונה ויוצרים איספור וריאנטים של אישיות. הם הופכים לעשרות סוגי “מנועים”, המוני תשוקות המפעילות כל אחד ואחת. יש אחד שהתשוקה לכסף מנהלת את ימיו ולילותיו והוא רואה בו את הביטוי האולטימטיבי לכוח בעידן הקפיטליסטי, שניה משתוקקת לידע ותחצה את העיר עבור ספר חדש, שלישי אוסף משהו באדיקות, הוא יעקב אחרי כל פריט חדש ימספר את האוסף שלו וירכוש התמחות מעמיקה יותר ויותר, ורביעית מכורה להשפעה. היכולת להשאיר חותם וליצר אימפקט היא צורך עמוק המניע רבים. זו הסיבה שאנשים משקיעים בילדיהם, וכמובן משפיעים באמצעות פעילותם. זה יכול להיות במעשים קטנים של חסד, או בקריירה רצופה השפעה באמצעות תפקידי ניהול, חיים של עשייה חברתית אקטיביסטית או יזמות חוזרת ונשנית.

אז כשמדברים על הנעת עובדים – ההיכרות עם האדם והמיקום הנכון שלו בתפקיד הולם הם הבסיס להכל, כי הנעה פנימית היא הדרך הנכונה,

“אני מתקיים מתשוקתי לחיות” מיגלדה סרוונטס.

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

עדכון – מאי 2017

להרצאה קצרה ונפלאה בנושא של דן פינק בטד Dan Pink – The surprising science of motivation.

 

2 תגובות
  1. כרינה ובר
    כרינה ובר אומר:

    מיכל, כמה מרענן לראות מנהלת שבאמת חושבת על סגנון הניהול שלה.
    לצערי, פגשתי ועבדתי עם לא מעט מנהלים שלא הקדישו זמן לשאלה- איזה מנהל אני רוצה להיות? לרוב, הם היו מכווני תוצאות נקודה.
    את המשפט – “”אם תרצה לבנות ספינה שתפליג למרחק, אל תאסוף אנשים ותגיד להם לאסוף עצים, להכין תוכניות ולבנות ספינה, עליך לנטוע בהם את האהבה והכמיהה לים הרחב”… – אני הולכת לתלות לי בחדר האימון. זה משפט חשוב שממשיך להדהד.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*