למה כדאי לבנות צוותים מנצחים?

בניית צוותים מנצחים היא מיומנות חשובה יותר ויותר. אני חושבת שמרבית הצלחתי כל השנים הייתה תלויה ביכולת להביא אנשים מעולים ולבנות צוותי כמו זה שאתם רואים בתמונה בתמונה  – צוות המרכז לממשל במכון אלכא למנהיגות וממשל (מימין לשמאל, אני, אלישבע, ענבר אלמגור, ויקי וייזמן ומרב חורב מלול – מנהלת המרכז).

כמנהלת צעירה לא הבנתי זאת,  הייתי גאה בעצמי וסברתי שאני עושה חיל בגלל חכמתי וסגולותי, חשבתי שאני מצליחה בגלל שאני מוכשרת, הייתי בטוחה שהיכולות שלי הן קבועות, ושייכות רק לי.רק כשהתבגרתי למדתי כי חכמה מרבה את עצמה בממשקים, היא לא רק שלי, היא של הרעיונות שעולים בי שעה שאני מתחככת בעולם באנשים אחרים, ובעיקר באנשים שסביבי. במרחבי הממשק – נוצרת החכמה.

הבנתי שאני מצליחה בגלל דברים יותר מורכבים מחכמה, בגלל התכונות שמביאות אותי שוב ושוב לבנות צוותים מנצחים. מעולם לא פחדתי להביא לעבוד עימי את האנשים הטובים ביותר, שיהיו חכמים ממני במשהו, וטובים ממני לפחות בדבר אחד, לא פחדתי שהם יאפילו עלי. לא פחדתי מכישלון, ולא פחות חשוב – לא פחדתי מלהיות נלעגת ולחלום בענק, לכוון לבלתי אפשרי.

הבנתי היטב מדוע ואיך כדאי למנהלים ללמוד, ואני חיה לפי המשפט של קרל פופר, פילוסוף המדע, שאמר “הידיעה היא סופית, זו אי הידיעה שהיא אין-סופית”. היום אני מבינה שאני מצליחה גם בגלל שאני יודעת שאינני יודעת, ואז אני שואלת חוקרת ומחפשת תשובות או אנשים שיודעים. אני? אני והצוות שלי!

לאורך השנים למדתי מה מאפיין צוות אפקטיבי, ובתחילה בלי כוונה ועם הזמן במיקוד מוגדר בניתי צוותים מנצחים –  ששורה בהם רוממות רוח, ואנרגיה טובה, ובגלל שאני נותנת לאנשי לעבוד ולהרגיש כמה הם מעולים ונפלאים.

יש מסר שבוער בעצמותי – אין הצלחות בניהול בלי צוותים מנצחים. אין ניהול ומנהיגות מצטיינים בלי צוותים מובילים. וצוותים מובילים הם תמיד צוותים מאושרים. את הסוד הקטן והפשוט הזה אני רוצה לצעוק לעולם. תשקיעו בבחירת האנשים שלכם, תשקיעו בטיפוח הצוותים שלכם, תבנו את יכולותיהם ואת מנהיגותם, תיצרו מרחב בטוח ותנו דוגמה אישית. זה רלבנטי למנהלים שרוצים להצליח; למדריכים שרוצים להצטיין, למנהיגים שרוצים להוביל לשינוי, לבוני קהילות שרוצים לטפח את קהילתם, וליזמים חברתיים שחפצים בשינוי.

וזה קשה.

הקושי העיקרי טמון בכם, באישיות שלכם, בתכונות שלכם. אתם תקרת הזכוכית של עצמכם.

בנוסף השינויים בעולם בינה מלאכותית, טכנולוגיה, ננוטכנולוגיה, אינטרנט של הדברים, צילום תלת מימד, תאי גזע, ריצוף דנ”א ורפואה אישית – כל אחד מתחומי החדשנות הללו ונוספים והשילובים האינסופיים ביניהם צפויים ליצור מפץ גדול מזה שיצרו הטלפונים הסלולריים או האינטרנט. אנו עומדים בפני עידן חדש בו מקצועות רבים צפויים להיעלם, אבל ניהול ומנהיגות הן כאן להישאר, לפחות בטווח שעינינו משיגות ראות.

למה צריך צוותים מנצחים, ומה הוא ניצחונם?

על מנת להשיג תוצאות ייחודיות ומעולות או לשמור על איכות לאורך זמן נדרשים צוותים מעולים. צוותים שחמושים בתשוקה ובתעוזה, שמתקדמים קדימה בנחישות, צוותים שוקקי עבודה, בהם המחויבות אינה רק אישית אלא לקבוצה, והחכמה של הפרטים הופכת לחכמה צוותית צומחת, למנוע להצלחה. על מנת להצליח בענק נדרשים צוותים שנולדו ונבנו לנצח.

הניצחון יכול להיות במרוץ מול קבוצות אחרות המתחרות על אותה המטרה, או בהשגת מטרה שאיש לא חשב להציב, מטרה שלעיתים נראית מלכתחילה בלתי אפשרית, או בחזרה ושוב ושוב על תוצאות מעולות ותחזוקה שוטפת של מערכת מורכבת. כי על מנת להתמיד במשימה מתמשכת, לא מתגמלת לא מעוררת ולא מלהיבה – נדרשים צוותים שיודעים למצוא תגמול וליצר הנעה ומוטיבציה מתוכם, ובנויים לסייע האחד לשני לצלוח את השגרה המורכבת.

ארבע סיבות מדוע כדאי להשקיע בבניית צוותים מובילים:

התקופה בה אנו חיים

במאה העשרים ואחת המיומנות של בניית צוותים מנצחים נעשית חשובה ומשמעותית הרבה יותר, בשל העלייה בקצב השינויים וההתפתחויות. הקדמה דוהרת, קצב ההאצה והשינוי עולה, הידע מכפיל עצמו בפרקי זמן קצרים והלכים, וה – S של העקומות האקפוננציאליות של השינויים רק הופכת מהירה יותר.

קצבי השינויים הללו מחייבים יצירת צוותים מובילים יחסית במהירות. העלייה בקצב השינויים היא המחייבת יצירת צוותים מובילים במהירות.

במקביל יותר ויותר צוותים הופכים קצרי טווח, הם נבנים ומתפרקים בקצבים מהירים יותר ובתדירות גבוהה יותר. לכן האיכות של התוצאה שלהם תלויה יותר ויותר באדריכל.ית שבנו את הצוות, במי שעיצבו את הצוות להשיג את מטרתו ולנצח. אתם יכולים להיות אדריכלי בניית הצוות כמנהליו ומוביליו הרשמיים – זה מצופה מכם כחלק מהתפקיד הפורמלי שלכם. אבל אתם יכולים להיות אדריכלי הצוות גם אם אתם חברי הצוות, זה דורש ניסיון ועבודה חכמה ולרוב נסתרת מהקלעים. לאורך השנים זכיתי שהיו לצידי אדריכליות ואדריכלים נסתרים כאלה.

ארגונים פרויקטליים ושיטות ניהול פרויקטליות

גוגל גלתה שצוותים קריטיים להצלחתה, ויש בה אלפים כאלה, הרבה מאד מתוכם פרויקטליים ולא פונקציונליים (צוות פונקציונלי בנוי לפי מהות העבודה, שיווק, פיתוח, תפעול וכו). גוגל אינה חריגה –  יותר ויותר ארגונים מטמיעים לתוכם כחלק משיטת העבודה הקמת צוותי משימה זמניים, דבר המאפשר להם להוביל פרויקטים שונים בהתאם לצרכים והמטרות המשתנים. לא משנה מה מארגן את המבנה הארגוני של הארגון שלכם, האם הוא מבנה פונקציונלי (שיווק, מכירות, פיתוח, משאבי אנוש, כספים) פרויקטאלי, מטריציוני או הברידי, אתם משתמשים יותר ויותר בצוותים. כיום ארגונים הרבה יותר גמישים, מהירים, ומבינים את כוחם של צוותים לקידום מטרותיהם, בצורה שמשתלבת כך או אחרת במבנה הבסיסי.

בניית צוותים אפקטיביים ומובילים היא אומנות שלא במהירות תוחלף על ידי בינה מלאכותית.

בינה מלאכותית היא אחד מתחומי החדשנות שמשנים את העולם, כמו רובוטיקה, ננוטכנולוגיה, ביג דטה או מחשוב ענן. התחזיות הן שבינה מלאכותית תחליף מיליוני ואף מיליארדי משרות בשוק שנים הקרובות. למען האמת זו תהיה הזדמנות עבורי לכתוב גרסה נוספת של הספר עם פרקים על בניית צוות שכולל חברים אנושיים ומלאכותיים. כבר כיום ישנם תחומים רפואיים, למשל הדמיה או פתולוגיה, שתוכנות עיבוד תמונה מציעות פיענוחים מעולים לרופא, יש הטוענים כי ביצועי הבינה המלאכותית, כמו לדוגמה ווטסון של IBM טובים ממה שהרופא יכול לעשות בעצמו.

מקצועות שלמים, ולא רק על פס היצור, צפויים להעלם מן העולם. הדבר הזה פותח עולם חדש ולא מוכר לכולנו, אולם בעולם הזה יישאר מקום למי שיודע לבנות צוותים מנצחים, כי צוות חינוכי, או של סטארט אפ, או של מחלקה בבית חולים – לא צפוי להיות מוחלף כולו בעשור שניים הקרובים.

פיתוח היכולות האישיות שלכם

דור ה Y מתאפיין בשינויי מקומות עבודה, והשוק הופך זאת לנורמה. חולפים הימים של קריירה אחת לכל החיים. הניסיון והיכולות שתפתחו בהנחיית צוות ילכו עימכם לכל תפקיד לכל חייכם. וכאמור אנו חיים בעידן של החלפות תפקידים, לא סתם נקראים בני דור ה Y Job Jumpers, הם עוברים הרבה, ובנויים לעבוד בתור פרילנסרים ולמכור שירותים חלקם אפילו כחלק מהכלכלה השיתופית הרבה יותר מדורות קודמים.

לסיכום – היכולת לבנות במהירות צוותים מנצחים הולכת והופכת לדבר העיקרי בדרכם של מנהלים יזמים וארגונים להצלחה, והיא מיומנות שחשוב לרכוש ולתרגל – על מנת להצליח ועל מנת שתלך עימכם לתפקידים ואתגרים חדשים.

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

מאי 2016

קריאה נוספת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*