מנהיגות פורצת דרך להובלת מגה – שינויים

במדינת ישראל יש מנהיגים נפלאים. בעלי שיעור קומה שאינו נופל מזה של הרצל ושאר מייסדי המדינה. הם מחויבים לציבור, לעתיד המדינה, לעם היהודי ולאנושות כולה, ומנסים לתרום את תרומתם לעתיד זה.

ולמרות שיש לנו ארץ נהדרת, בעלת הישגים מרשימים וחסרי תקדים, יש לנו מדינה המצויה במעבר ובמציאות מורכבת במיוחד. לצורך השלמת מעבר זה אנו זקוקים לעבור שינויים מערכתיים ועמוקים. שינויים אלה קרויים גם אדפטיביים, או הסתגלותיים.

מה זה מגה שינויים?

להובלת שינויים גדולים ונרחבים, הדורשים שינוי במוחות, בלבבות ובפעולתם של אלפי ועשרות אלפי אנשים אין פתרונות קסם. שינויים כאלה דורשים ידע שלא בהכרח קיים, דורשים זמן רב לפתרון וקבוצת בעלי הסמכות הרשמית אינה מספיקה בפני עצמה על מנת להתמודד איתם בצורה אפקטיבית. רון חפץ ומרטי לינדסקי מכנים שינויים אלה “הסתגלותיים” או אדאפטימביים להבדיל משינויים ממוקדים, טכניים בהגדרתם, או “מבודדים” בהגדרתם של קניה. למרות שגם השינויים המבודדים יכולים להיות מערכתיים וגדולים. ישנם שני הבדלים מהותיים בין שני סוגי השינויים הללו:

  • מוביל השינוי: בעוד ששינוי נקודתי מובל על ידי בעל סמכות ברור או ארגון מוגדר, שינוי מורכב “בלתי אפשרי” יובל על ידי מחולל הרותם את כלל בעלי העניין ליצירת השינוי
  • מקור הידע והמיומנויות הנדרשים להובלת השינוי: בעוד שבשינוי נקודתי מרבית הידע והמיומנויות קיימים, שינוי אדפטיבי כרוך בלמידת הבעיה ויצירת ידע, תהליכים ומיומנויות חדשות על מנת לחולל אותו.

הובלת מגה – שינויים

הובלת שינויים אדפטיביים מתבצעת על ידי מנהיגות פורצת דרך, שיודעת לנווט במורכבות ולפעול בצורה מלכדת לקידום הטוב הציבורי. לכאלה מנהיגים אנו נדרשים היום במדינת ישראל.

המשמעות היא שבצד זה שמנהיגים ומנהיגות ימשיכו ויפעלו כל אחד בתחומו, הם יתחילו לשתף פעולה לקידום השינויים המערכתיים הרחבים הנדרשים. שינויים שהם בהגדרה מורכבים, חוצי ארגונים ומערכות, וחיוניים לעתיד המדינה. אלה אותם השינויים שאף אחד לבד, גם לא ראש הממשלה, לא יכול להוביל.

מה זו מנהיגות מחוללת השפעה – כל התורה על רגל אחת:

מנהיגים מחוללי השפעה מתכוונים להשיג את הבלתי אפשרי, ומצליחים. הם נחנו בתשוקה להשפעהוהם מעצבים עתיד ומובילים אליו באמצעות מחויבות אדירה להובלת השינויי.

פעולתם מבוססת על כמה עקרונות משולבים:

  1. עיצוב ההווה מתוך העתיד – מנהיגות מבוססת דימיון ו”חשיבת עתיד”.
  2. יכולות ניווט במורכבות
  3. אופטימיות.
  4. נחישות והתמדה בדרך: המנהיג המחולל ערוך למרתון  וזה אורך הנשימה שלו. דור. הוא “חוצב” את ההווה היומיומי במו פסל, מסתת מתרגם את החזון לעשייה פרקטית ומדידה, הכוללת תוכניות העבודה וביצועים יומיומיים. זו הדרך בה הוא מקדם את עצמו ואת אנשיו בדרך ארוכה ולא סלולה.
  5. אומץ ותעוזה אמיתית: כי באין דרך סלולה, המדובר בהובלה מורכבת, בה המנהיג חשוף לסיכונים גבוהים במיוחד.
  6. מצפן ערכי ברור
  7. למידה לאורך החיים
  8. ראייה מערכתית תוך יכולת להכיל סתירות וניגודים
  9. ומבינים ויודעים להשתמש במנהיגות משתפת ומלכדת כשיש תצורך, ולנוע בין סגנונות הובלה שונים.

לחלק א: תפקידה המתחדש של מנהיגות בישראל,  לחלק ג: מנהיגים מחוללי השפעה – הסודות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*