שריל סנדברג – לא מפחדת

מנהיגות נשים היא אתגר חשוב לעולמנו, הביקורות הסוערות והשיח שעורר סיפרה החדש של שריל סנדברג Lean In , גרמו לי להתעניין בכותבת ובספר, ובעיקר במהומה שהתעוררה בעטיו, מהומה שחלקה לטעמי נוע מהעובדה שהכותבת היא אישה מצליחה.

ד”ר מיכל חמו לוטם, מנכ”לית המכון למנהיגות וממשל

שריל סנדברג (48) היא סמנכ”לית התפעול והאישה החזקה שמאחורי פייסבוק, היא עברה לחברה לתפקידה הבכיר ב-2008 כרכש מגוגל, אחרי קריירה מטאורית שכללה גם פרק פוליטי.

סיפרה של סנדברג עוסק במצבן העגום של נשות קריירה בעולם, ומה ניתן לעשות על מנת להוביל לשינוי מצב זה. היא עסוקה בנושא שמעסיק גם אותי – מנהיגות נשים. היא בחרה להשיק את הספר כעסק חברתי, קרי כל הכנסותיו יתרמו לצדקה לארגון שהקימה בשם LeanIn.org,  שיסייע, כמובן, לנשים בקריירה. שריל זכתה למטר של ביקורות ברחבי העולם, על דברים שאמרה בתוכנית שישים דקות וכתבה סיפרה.

סנדברג ממפה שלוש בעיות עיקריות, שקיימות גם בישראל:

  1. מחסור בנשים בעמדות הנהגה והנהגה עסקית – נשים לדבריה, מאיישות 14% בלבד ממשרות הניהול, מהוות 18% מנציגי הקונגרס שנבחרו, ו-22 בלבד מתוך 197 ראשי המדינות. “נשים מתקדמות בכל התחומים מלבד הנהגה” – כך אמרה סנדברג בראיון ב’הארוורד ביזנס ריוויו’, “כבר 30 שנה שנשים מקבלות חצי מהתארים האקדמיים, אבל ההתקדמות לפסגה נעצרה. בעשור האחרון נשים בארה”ב החזיקו רק ב-14% מהמשרות הבכירות ביותר בוול סטריט, וב-17% ממושבי הדירקטוריונים”. אגב גם בישראל בכנסת הנוכחית (2013) נשים מהוות מיעוט בולט, והפער בים מספר חברות לחברי הכנסת מצטמצם לאט יחסית לשאר מדינות העולם. השכלת חברות הכנסת גבוהה בממוצע בחמש שנים מזו של חברי הכנסת.
  2. העדר מגמת שיפור במעמדן של נשים בעשור האחרון בחברות האמריקאיות: “חדרי הישיבות מלאים עדיין בגברים, בדיוק כפי שהיו לפני עשר שנים”. כנ”ל בישראל.
  3. העדר קולן של נשים בקבלת החלטות, ולאור זאת קבלת החלטות פחות טובות: “בעוד שנשים ממשיכות לעקוף את הגברים מבחינת הישגים אקדמאיים, הפסקנו להתקדם בפסגת התעשייה”, היא מציינת בספרה. “פירוש הדבר הוא שכאשר מתקבלות החלטות המשפיעות על העולם שלנו, הקול של הנשים לא נשמע בצורה מאוזנת”.

כמה תובנות שלי:

  1. מוקד שליטה פנימי וחיבור לחוזקות – תמיד היה חביב עלי, ושריל בסיפרה החדש מתמקדת בבמה יכולה אשת הקריירה לעשות. היא מייעצת לנשים מה עליהן לעשות כדי ליהנות מעבודתן וכדי להתקדם. “נשים מתמודדות עם מחסומים מוסדיים אבל אנחנו מתמודדות גם עם מחסומים בתוכנו, שחלקם תוצאה של סוציאליזציה שאנחנו עושות. במשך רוב חיי המקצועיים, אף אחד לא דיבר איתי על הדרכים בהם אני עוצרת את עצמי מלהתקדם. יש ציטוט מצויין של אליס ווקר: ‘הדרך הפופולארית ביותר שאנשים מוותרים על הכוח שלהם היא במחשבה שאין להם כוח. אני לא מאשימה את הנשים, אני עוזרת להן לראות את הכוח שיש להן ומעודדת אותן להשתמש בו”. נפלא!
  2. על המהומה בעקבות הספר, ברור לי שאם הכותב היה גבר – המבקרים לא היו כה ממהרים להסתער. קרי שוב אנו עדים לשינאת נשים על ידי נשים, מעין פמינין-מיזוגניה מעצבנת…. מנכ”ל בכיר זכר המנהל את עובדיו ביד רמה או אומר מילים נחרצות נתפס כמנהל טוב שיודע לקבל החלטות עסקיות טובות. לעומתו, מנכ”לית או מנהלת בכירה שהיא אישה תיסקל באבנים ותותקף ע”י אינספור כותבות בכל העולם על אותן החלטות .או דיבור נחרץ אני שמה לב שנשים מרשות לעצמן להעביר ביקורת חריפה ונוקבת אחת כלפי השנייה שפעמים רבות לא היו מעיזות להעביר על גברים, חבל, הרי ‘כל הפוסל במומו פוסל’. זו בעיני עוד סוג של שנאת חינם.
  3. לחלום וללכת בעקבות התשוקה: אני, כידוע לכם, מאמינה כי נקודת החוללות הארכימדית שלנו היא במקום בו טביעת הכישרון הייחודית לנו פוגשת את תשוקתנו. גם סנדברג מבקשת מנשים לא לוותר על החלום התעסוקתי שלהן, לבחור עם תשוקה.
  4. להיות נוכחת להוביל, להנהיג: סנדברג קוראת לנשים להיות נוכחות יותר ולהביע את דעתן. היא מבקשת מהן לשבת במרכז השולחן ולא בצד. אני מסכימה לכל מילה שלה, אבל זה קשה. מנהיגות נשית בעולם גברי דורשת תעוזה, ונכונות להסתכן ולקחת את מקומך, ונכונות שלא להיות אהובה ופופולרית. גברים תוקפים הרבה יותר בקלות, שולפים ויורים. נשים מאמינות בדו שיח ודיאלוג, וסביבה גברית כוחנית תוקפנית קשה לנו. אז צריך ללמוד גם לשלוף, למרות שתמיד עדיף דיאלוג. במובן זה מקום הישיבה אינו דבר שטחי או שולי. הוא מראה שאת מתמקמת בעמדת השפעה, נכונה להשמיע. וכן, גם לספוג מתקפות ולהתקיף חזרה.
  5. דוגמה אישית: סנדברג גם נותנת דוגמה אישית – זו מנהיגות פורצת דרך. מאז שנכנסה לתפקידה בפייסבוק היא עוסקת רבות גם בקידום נשים בעסקים וחוזרת פעמים רבות על האפשרויות הרבות שנשים אינן מנצלות. “אין מספיק נשים בחדרי הישיבות שבהם מקבלים החלטות. אני רוצה שנמצא דרכים לעודד יותר נשים להתקדם ועודד יותר חברות לשים לב למה נשים מסוגלות להביא לשולחן. אמן!

אגב 1 – איך סנדברג  התעוררה אל עצמה כמנהיגה נשית? השינוי הפנימי שלה הגיע לאחר שב-2010 היא התבקשה לשאת נאום בכנס TEDWomen. הקישור לנאום שלה, “מדוע אין מספיק נשים מנהיגות”, זכה ליותר מ-2 מיליון צפיות באתר של TED. בשנים האחרונות היא החלה לחשוב ברצינות על הנושאים המשפיעים על נשים עובדות, וההופעה בטד הייתה “הפעם הראשונה שבה אמרתי את הדברים בקול”. מאז ההופעה, כך היא סיפרה, היא מתייחסת לעצמה כאל “פמיניסטית גאה”.

אגב 2 – קצת קריאה וכתבות בנושא – ד”ר יעל יצחקי – שריל סנדברג צודקת הציבור טועה, היא כבר משפיעה – בכלכליסט מנכל סיסקו הורה לעובדיו לקרוא את הספר, מאמר בנושא בדמרקר, ועוד מאמר בנושא, וכמובן תמיד שוה גם לקרוא על שריל סנדברג בויקיפדיה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*