קרן אור – מטה לתכנון כלכלי חברתי

יש קרני אור גם למי שרואה שחורות. בשקט בשקט קורים במדינה הזו דברים משמעותיים וחשובים. אמנם הבחירות תופסות את  כל הפריים בשבועות האחרונים, וסביבן אינספור חדשות מייאשות (חדשות שמחות אינן חדשות…) אך החלטת הממשלה שאישרה הקמת מטה לתכנון כלכלי – חברתי אסטרטגי ארוך טווח מייצגת חלק מקרני האור הללו.

מי זו הממשלה?

הממשלה כולל נבחרי ציבור ועובדי ציבור. הממשל גם כולל ממשל מרכזי וממשל מקומי. אלמנטרי? לא כל כך. יש מורכבות אין סופית בין הממשל המרכזי למקומי, ולמרות שחלקים מרכזיים מאיכות חיינו בטווח הקצר נקבעים בשלטון המקומי, הרי הטווח הארוך הוא אופרה אחרת לחלוטין. בלי חשיבה ותכנון לטווח הארוך אין מדינת ישראל….. ומי שצריך בראש וראשונה לחשוב על הטווח הארוך הוא הממשל המרכזי.

מדינה בהתהוות

ישראל היא מדינה בהתהוות, השלמנו את שלב ההקמה, ובדור הקרוב צריך יהיה לעצב את המדינה ומוסדותיה לטווח הארוך, להגדיל את החוסן, ואני מתכונת חוסן חברתי, לא רק צבאי, וליצר נרטיב משותף, ושותפות תחת חזון ורעיון מארגון משותף. ולכך נדרש ממשל מרכזי שחושב קדימה, על ישראל בשנת 2020, 2030, ואפילו, כן כן, 2048, כשנהיה בני מאה שנה. כדי שתהיה כאן מדינה שילדינו ונכדינו ירצו לחיות בה, ונכניע את הסיבות שהופכות אותנו להיות מדינה בסכנה.

תכנון ארוך טווח בממשלה

תהליך כזה בדיוק מתרחש בשקט וללא פרסום רב בהובלת הצוות המצוין של המועצה לכלכלה ויושב הראש שלה. אז אופטימיסטים – עוד סיבה למסיבה, ומזמן הבנו שאופסימיזם היא הדרך, פשוט  – תתחילו לחפש את חצי הכוס המלאה….

תפקידי הממשל בישראל

הממשל בישראל אינו רגיל, כי הוא מוביל מדינה במעבר, בין שלב ההקמה לשלב המיסוד. שלב זה בחייהן של מדינות תמיד רגיש ומאתגר, ובישראל, עם המורכבויות הייחודיות שלה (יהודית ודמוקרטית, במזרח התיכון, שטחים כבושים, ועידן של איסלאם קיצוני) האתגרים גדולים שבעתיים. הממשל המרכזי צריך לחשוב בשירות החברה והעתיד. להביט על הכלכלה והכסף כאמצעי, ולא מטרה, אמצעי לשמירה על חוסנה של ישראל ועל עתידה.

המשמעות היא שתפקיד הממשל בישראל אינו רק לקבוע מדיניות, לפקח על השירותים ולדאוג לאספקתם אם במישרין ואם באמצעות גורמים חוץ ממשלתיים. הממשל הוא גוף מתכנן, מעצב ואורג עתיד. זו בדיוק הסיבה שהוקמה המועצה לכלכלה וחברה, שזכיתי להיות בפורום המייעץ לה בשנים האחרונות. המועצה נועדה להיות גוף מטה אסטרטגי במשרד ראש הממשלה, שעוסק בנושאי הטווח הארוך מאד. גוף מוגן מהשוטף והלחצים הפוליטיים, שעוסק בתכנון חברתי – כלכלי.

הקמת המטה לתכנון כלכלי – חברתי ארוך טווח

המועצה לכלכלה, שתחתיה יפעל המטה, היא גוף מטה מקצועי במשרד ראש הממשלה. מנהלה הראשון היה פרופ’ מנו טרטנברג, שעל תפיסתו החברתית ויכולותיו אין חולק, ומנהלה השני הוא הפרופ’ יוג’ין קנדל.

שני כלכלנים, מומחים בין לאומיים, שנגד עיניהם עומדת המדינה והחברה בישראל. שחושבים לטווח הארוך. שמבינים שהכלכלה היא אמצעי לשמירה על עתיד ישראל וחוסנה, אך החוסן הוא המטרה, חוסן חברתי וכלכלי.

המועצה לכלכלה עברה בשנים האחרונות כמה שלבים חשובים:

  1. הבנה כי המיקוד אינו רק בכלכלה אלא בכלכלה וחברה.
  2. הבנה כי המיקוד אינו במדדים כלכליים רמת החיים, ודוגמת תמ”ג או תמ”ג לנפש, אלא במדדי איכות חיים.
  3. הבנה כי הצורך לתת מענים דחופים מקשה עליה לעסוק בטווח הארוך. הבנה זו הביאה לפעילות יוצאת דופן של יו”ר המועצה הנוכחי – הפרופ’ יוג’ין קנדל, להקמת גוף שיעסוק בתכנון הטווח הארוך.

בהובלתו העקבית של פרופ יוג’ין קנדל עוצב תהליך עבודה חכם ומשתף את משרדי הממשלה, שתכליתו לאפשר יצירת חשיבה וניתוח מגמות ותוכניות לטווח הארוך, מהן תוכלנה הממשלות הנבחרות לבחור תוכניות אסטרטגיות וליישמן לאחר כינונן. זו דרך המבטיחה פיתוח בר קיימא, כלכלי, חברתי וסביבתי.

זו גם דרך נכונה למועצה למנוע רק מיקוד ועבודה ב”דחופים” שמקורם בטווח הקצר, מונעת “פוליטיזציה” של התכנון, ומאפשרת לממשלות נבחרות להטמיע במהירות יחסית תוכניות שמחשבה רבה הושקעה בהן לטווח הארוך.

התהליך שנעשה היה משתף, ואיפשר למשרד האוצר, ולגורמים נוספים במשרד ראש הממשלה להיות חלק. במקביל שוקד יו”ר המועצה על בניית רשת מתכננים בעלי שפה דומה בממשלה.

היכולת של הממשל לתכנן לטווח ארוך במבט חברתי, ולעבוד בצורה הוליסטית ושילובית ומוכוונת לטווח הארוך היא קריטית לעתידה של המדינה. עתה, לאחר ששלב “תכנון התכנון” הושלם, והקמת המטה אושרה, נותר מבחן היישום של ההחלטה החשובה שסיכמה תהליך מחשב מעמיק של מספר שנים.

נחזיק אצבעות לכך שהמועצה לכלכלה ומוביליה ברשות הפרופ’ קנדל יצלחו גם שלב חשוב זה.

גילוי נאות 1: אני חברה במועצה המייעצת לראש הממשלה בנושאי כלכלה וחברה, של המועצה הלאומית לכלכלה.

גילוי נאות 2: צוות המכון למנהוגת וממשל ובעיקר רון גור וענת מופקדי ניהלו בשקט, בשותפות ובחוכמה את סמינר האסטרטגיה שנערך בהובלת הצוות המדהים של המועצה לכלכלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*