אין כסף לאגף התקציבים

בימים בהם נחתם הסכם קואליציוני, ויאיר לפיד מעכל בהדרגה את החלטתו לקחת על עצמו את תפקיד שר האוצר אני מוצאת את עצמי מהרהרת במילכוד המטורף של המשרד הזה וצוותו המקצועי בכלל, ושל העומד בראשו בפרט. משרד האוצר הוא משרד מטה, האחראי על קביעת המדיניות הכלכלית של ממשלת ישראל, ויסות הפעילות הכלכלית והעסקית במשק, וקביעת תקציב המדינה השנתי.

מאת ד”ר מיכל חמו לוטם, מנכ”לית המכון למנהיגות וממשל

בעברי הרחוק הייתי רופאת ילדים, העולם היה יותר ברור אז. עסקתי בריפוי, בעשיית טוב, ולא דאגתי לעלויות חלופיות או לשימושים אחרים לתקציבים שהושקעו בטיפול בחולים שלי. יכולתי להתמסר לריפוי, להצלת חיים. לעשות טוב בלבד. הימים היו ימי טרום סל התרופות, וכמעט שלא הרגשנו מגבלות תקציביות בטיפול.

כמה שנים לאחר מכן עברתי לעסוק במניעה, ולמדתי את מונחי העלות  – תועלת, עלות – מועילות ואת משמעותם הכואבת. הבנתי כי לכל דבר יש עלות, וכי השמיכה התקציבית אינה מאפשרת למדינה להשקיע בהכל. למדתי כי עלות הטיפול ממוצע בילד בטיפול נמרץ יכולה למנוע 100 תאונות או לספק 10,000 חיסונים, אך הציבור אינו יוצא לרחובות להפגין למען מניעה, הוא צועק כשכואב לו. לכן המדינה משקיעה הרבה יותר בריפוי מאשר במניעת תאונות דרכים, תאונות בית, סרטן, או מחלות לב, למרות שהמניעה יעילה בהרבה בהשואה לטיפול.

גם בני האדם הם כאלה – רבים מתעוררים לאחר התקף הלב, מעטים מקפידים על בריאותם על רפואה מונעת ובדיקות שיגרה. והתקציב הציבורי הוא לעיתים קרובות מידי בבואה של לחצים של אנשים ובעלי עניין, ופחות לראיה מערכתית.

וכיום, בעיסוקי במנהיגות וממשל, אני מבינה לעומק את המילכוד המטורף של קברניטי המדינה והנהגתה הכלכלית. השמיכה אינה מספיקה לכל הצרכים, אפילו לא למרביתם. המדינה אינה יכולה ואינה צריכה לדאוג לכלל צרכי אזרחיה. עליה לבחור באומץ היכן להשקיע, והיכן לוותר. ולעמוד במחירי הויתור.

זו הסיבה שבעשורים האחרונים צמחה פה חברה אזרחית, שאמורה לכסות על חלק מהפערים. אך לעולם הצרכים יהיו רבים מהיכולות. בחברה המודרנית הצרכים רק עולים, ואילו בתפיסה הליברלית הכלכלית בה בוחר הציבור – למדינה יש פחות ופחות משאבים, ועליה לחזק את החברה והקהילה – על מנת שידאגו לעצמם.

משרד האוצר מורכב ממספר רב של אגפים, לדוגמה החשב הכללי, אגף השכר, אגף שוק ההון, אגף כלכלה ומחקר, וכמובן אגף התקציבים הידוע. האחרון עוסק בהכנת תקציב המדינה כחלק מחוק התקציב. הוא ואנשיו משפיעים על כל משרדי הממשלה, דרך קביעת תקציביהם ודרך גיבוש המדיניות המקרו-כלכלית של הממשלה. בצמרת סולם הלחצים הכלכליים מצוי אגף תקציבים, שומר הקופה של כולנו. “נערי האוצר” הינם בסך הכל אנשים צעירים, חדורי שליחות, שתמורת שכר יחסית צנוע עובדים ימים כלילות למען הציבור. במובן מסוים תפקידם קשה משהיה תפקידי כשהייתי רופאה צעירה. למרות שעסקתי לא אחת בהחייאה של ילדים – אחד הסיטואציות המלחיצות שתוכלו לדמיין לעצמכם, לא היו לי דילמות מוסריות – עשיתי כל שניתן להציל חיים ולהביא מרפא.

הלחצים מתנקזים אל ‘נערי האוצר’ ובעיקר אל אנשי המקצוע באגף התקציבים העוסקים בהחלטות בחדרי הקומה השנייה של משרד האוצר, מכריעים על איכות חיי כולנו, כשמראש ברור כי לא ניתן להשביע את הכל, וכי לכל החלטה יש עלות, שמשמעה שבאזור אחר השמיכה תהיה קצרה.

מנהיגות עוסקת בוויתורים כואבים והחלטות קשות עד גורליות. לכן מנהיגות דורשת נחישות ותעוזה. יש מחיר לכהונה בעמדות הובלה והנהגה, מי שלא מוכן לשלם אותו – שלא יתקרב לכיבשן…..

על אגף תקציבים ונערי האוצר:

נערי האוצר הוא הכינוי שדבק בצוות אגף התקציבים, הכולל כחמישים וחמישה אנשי מקצוע, החל ברפרנטים דרך רכזים, סגנים ועד לראש האגף. כל הללו הינם בעלי התמחויות שונות, הם מקיימים משא ומתן עם משרדי הממשלה על גודל תקציבם, בוחנים את ההשלכות לגבי המשק והמיקרו-כלכלה ולגבי היחידות הממשלתיות.

במרוצת השנה האגף עורך או מקבל לבדיקה את תחשיבי בדיקת כדאיות של הפרויקטים שהמדינה נדרשת להשתתף במימונם.

האגף עוסק בגיבוש המדיניות המאקרו-כלכלית של הממשלה ובוחן אפשרות לקידום רפורמות כלכליות ושינויים מבניים בענפי המשק השונים. מתוקף כך הוא מעצב מדיניות ברמת העל, בשיתוף המשרדים המקצועיים ומשרדי המטה. כך האגף מעביר מידי שנה יחד עם התקציב גם את “חוק ההסדרים” הכולל מגוון רפורמות – שהם הכלי המרכזי שלו בהובלת שינוי בסקטור הציבורי. האגף מכין ומגיש את תקציב המדינה בספרי התקציב לכל המשרדים והרשויות הממשלתיות. ספרי התקציב כוללים אינסוף החלטות מדיניות, לכל אחת מהן מוצמד תג מחיר – ויתורים הכרחיים וכואבים כבר אמרנו?

לקריאה נוספת

שני פוסטים הנפלאים של ד”ר אושי  שוהם קראוס בנושא אגף התקציבים: על קרחת, פקידים וחוק ההסדרים וכל הבנליות של הרוע

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*