נשים מנהיגות – הצדעה להילרי רודהם קלינטון

הילרי קלינטון היא דוגמה למנהיגות נשית במיטבה 

מנהיגותה של הילרי קלינטון מרתקת אותי. ראשית כי תיקרת הזכוכית האמריקאית עבה יותר לנשים מאשר לשחורים: נשיא שחור נבחר בארצות הברית לפני שנבחרה אישה כנשיאה. ויחד עם זאת הילרי רודהם קלינטון, מזכירת המדינה האמריקאית הגיעה קרוב.

קלינטון, מזכירת המדינה השלישית אחרי מדלין אולבריט וקונדוליסה רייס, הפסידה את רשות המפלגה הדמוקרטית לאחר מירוץ צמוד לברק אובמה. היא מיד איחדה את השורות והביעה באובמה תמיכה מלאה. הסגנון של מנהיגות נשית כולל כנראה לא רק מנהיגות משתפת אלא גם מנהיגות מלכדת. ואולי שני המרכיבים קשורים?

המנהיגות אצלה התחילה מזמן

כבר מגיל צעיר הילרי התבלטה כמנהיגה אמיתית. בתיכון היא הייתה חברה במועצת התלמידים ונשיאת המחזור שלה; שאפה להצטרף לתוכנית החלל של נאסא, שהיתה בתקופתה סגורה לנשים, בקולג’ היא כבר התעניינה בפוליטיקה, ושימשה כנשיאת התא הרפובליקני, (בהמשך היא שינתה את דעותיה לכיוון ליברלי והצטרפה למפלגה הדמוקרטית). גם כאשת נשיא נחשבה חזקה ודעתנית, ופעלה לקידום זכויות הנשים והילדים בכל העולם.

אבל הסיפור שלה מרתק במיוחד כי הילרי פשוט ‘שווה’, ולמרות שהיא מצטיינת בכל מעשייה – היא לא מתנצלת על כך. הילרי הייתה תלמידה מחוננת, ומצטיינת מחזור בקולג’, פעילה חברתית וגם ספורטאית מצוינת.

היא קודם כל מנהיגה נשית, ופמיניסטית שאינה מתביישת בכך. היא רוצה כוח, לא רק עוצמה, ויודעת לעשות בהם שימוש.

כל כך הרבה נשים מתביישות להיות פמיניסטיות. ודאי כשהן מגיעות לעמדות השפעה והנהגה, אז הן נוטשות את הסולידריות הנשית ועוברות לסגנון “מיינסטרימי” ורך.

לא הילרי.

מעשים ולא רק מילים

o  היא מקדמת נשים וזכויות ילדים כבר שנים. בגאון. בלי בושה.

o  בכל מדינה בה היא מבקרת היא מבקשת מידע מוקדם על מצבן של נשים. צוותי השגרירויות התחילו להכין את עצמן לתת תשובות על שאלות כגון שיעור הפריון, מתוך ידיעה כי הילרי תדרוש לדעת. והיא תשאל כי שיעור הפריון הוא מדד על יכולתה של המדינה לפרנס את הילדים, את הדורות הבאים, וגם מדד יחסית טוב על המידה בה זכויות נשים נשמרות.

o  בסיוריה בעולם היא מקדישה זמן לפגוש מנהיגות נשים, כולל נשים בהנהגת ארגוני שטח. בהתכוונות אמיתית לשינוי. מריל סטריפ מספרת על זה שחלק מהפגישות הללו ממש הצילו את חיי הנשים.

תמיד מדובר בעתיד

הילרי קלינטון היא מנהיגה מרשימה, שניחנה בחשיבת עתיד: “המשפט שסיכם בצורה הטובה היותר את הפילוסופיה הפוליטית שלי היה “תמיד מדובר בעתיד“. על מה יש לעשות כדי שאמריקה תהיה בטוחה, חכמה, עשירה, וטובה יותר. ועל האופן בו אמריקאים יכולים להיערך כדי להתחרות ולשתף פעולה בקהילה הכלל עולמית” (מתוך ספרה לחיות את ההיסטוריה).

הנושא המרכזי אותו היא קידמה היה זכויות אדם, בדגש על ילדים ונשים. היא הקדישה לנושא ילדים ספר נוסף, “נדרש הכפר כולו”, מעשה מחשבת אמיתי. ולגבי נשים הילרי סבורה כי נשים צריכות להיות בעלות הזכות והיכולת לבחור את גורלן, ואומרת זאת בישירות, ראו 3 דקות שלה בסרטון הבא

אישה בצמרת – התמודדות לא פשוטה

Hillary_Clinton_official_Secretary_of_State_portrait_crop-1

האם מישהו יכול לתאר לעצמו עם מה הילרי מתמודדת? אני מניחה שכן, שציפי לבני, שלי יחימוביץ ונשים אחרות בעמדות מנהיגות וודאי מנהיגות פוליטית יודעות לא מעט על דעות קדומות.

כמות האומץ ותעוזה הנדרשת מנשים להתמודד עם העוינות המופנית נגד נשים בפוליטיקה, הן בישראל והן בארצות הברית היא אדירה. והילרי התמודדה עם הכי הרבה מהזבל הזה. באינטרנט הוקמו אתרי שינאה נגד הילרי, היא עברה התקפות רבות מספור למשל על כך ששמרה את שם נעוריה “רודהם” ועל אינסוף נושאים אחרים. על מנת לקבל מושג על תקרת הזכוכית לנשים בעמדות מנהיגות ערכתי כמה חיפושים בגוגל, בראשון הצלבת שמה של הילרי עם המילה מנהיגות:

  • איזכורי הילרי קלינטון + מנהיגות בגוגל: 17,000
  • ביל קלינטון + מנהיגות בגוגל: 122,000
  • כנ”ל עבור ברק אובמה: 142,000

ברור לכם מהו המותג החזק – גברים ומנהיגות, וזה כבר הוכח בכל כך הרבה עבודות מחקר.

רוע שוביניסטי

פדיחות: בחיפוש צולב של הילרי קלינטון + פדיחה מצאתי 2450 איזכורים, ובראש המצעד: “הילרי קלינטון תוקעת נאד בשידור חי”. האם מישהו היה מעז לכתוב זאת על גבר? ובקבוצת ההשוואה שלי חיפשתי כמובן את ‘ביל קלינטון ופדיחה’, רק 890 איזכורים, ובראש המצעד לא הייתה ידיעה על פדיחה שלו אלא ציטוט של דבריו…. (“ביל קלינטון עצמו עלה על הבימה ואמר שהוא קצת חשש מההופעה של ליידי גאגא, ומאיזו פדיחה”).

מה נגיד על זה – שהרבה רוע שוביניסטי של שני המינים מחכה לנשים בעמדות מנהיגות. ושכן, ישראל וארצות הברית מפגרות בהרבה אחרי אירופה בתחום ההשפעה הנשית בפוליטיקה, וההפסד כולו שלנו.

ולקינוח, ציטוט של הילרי, שיותר מאלף מילים מראה עד כמה היא אינה מתנצלת:“אני מניחה שיכולתי להישאר בבית לאפות עוגיות ולשתות תה, אבל מה שהחלטתי לעשות היה מילוי ייעודי המקצועי בו עסקתי – לפני שבעלי נכנס לחיים הציבוריים”.

4 תגובות
  1. עפרה
    עפרה אומר:

    מיכל, איזה פוסט מעורר השראה. תודה. נהניתי גם מהקישורים לסרטונים. הספר של קלינטון באמת מרתק משום שהוא מבהיר את הרקע ואת התפיסות שלה, וזאת למרות שהתרגום שלו לעברית די גרוע… חג שמח, עפרה

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*