המלצות מפתח לממשלה ולשרים החדשים

השבעת הממשלה הנוכחית ממלאת את דפי העיתונות באינספור עצות לשרית הנכנסים. הכלכלנים ייעצו לשר האוצר, כתבי הרווחה לשר הרווחה, מומחי הבריאות לשרת הבריאות, וכך הלאה. נראה שיש צורך בעצות, הרי לממשלה נוכחית הושבעו 22 שרים, תשעה מתוכם חברי כנסת ושרים חדשים. אתגר כפול – לא הספיקו ללמוד איך עובדת הכנסת, והם גם צריכים ללמוד איך עובדת ממשלה ולשרת אותנו הציבור.

מאת ד”ר מיכל חמו לוטם, מנכ”לית המכון למנהיגות וממשל

חשבתי מה אמליץ לשרים החדשים, והנה המלצותי:

תפקידכם להנהיג ולהוביל ולא לנהל! זו העצה החשובה מכל, אותה לא תקבלו ממומחי תוכן, זיכרו אותה ותפענחו את משמעותה לאורך כהונתכם. ראשית דבר – תלמדו, תשקיעו זמן ללמוד את הכנסת ואת התרבות הארגונית והכללים שלה. תלמדו, כמובן, את הממשלה – תוך מיקוד במשרד שלכם והאתגרים הניצבים לפניו. אל תחמיצו את ממשקי המשרד עם משרדי ממשלה נוספים, שינויים גדולים לרוב יהיו חוצי משרדים. דיור בר השגה, קידום הפריפריה, צמצום פערים חברתיים – כולם מהלכים מורכבים, ארוכי טווח, וחוצי משרדים  – לכן הממשקים חשובים.

הלמידה החשובה מכל שעליכם להתמחות בה היא הלמידה של מעשה המנהיגות. תנהיגו – אל תנסו להיות מקצוענים…. הרי לעולם לא תהיו מומחים כמו אנשי המקצוע במשרד שלכם, אז תנו להם כבוד ותאפשרו להם ללמד אתכם.

להנהיג כולל להיות בקשר עם הציבור, כלל הציבור, לא רק האלקטוראט שלכם. חלק מהשינויים שתובילו לא יהיו פופולריים. לאחר קבלת ההחלטות תנו לאנשי המקצוע להתעסק בפרטים המקצועיים, ותתמקדו ביצירת אקלים ציבורי תומך לשינויים הקשים שעליכם להוביל. ואל תשכחו לנטוע בציבור תקוה ואופטימיות.

מנהיגות ראויה כוללת אמירת אמת, זה כלל חשוב. תשתדלו להבטיח ולקיים, ואם עליכם להפר הבטחה – תכירו בכך ותתנצלו.

תבחרו את מהלכי השינוי שלכם בחוכמה: נבחרתם – עכשיו לעבודה, אתם עובדים בשביל הציבור, ולא להפך. ראשית זה דורש שינוי דיסקט והיפוך היחס בין הזמן עבודה לזמן לפוליטיקה.

שנית – תכנון, עליכם לבחור את 2-3 מהלכים מרכזיים אותם תובילו, ולהתמקד בהם. תעשו את הבחירה בשיתוף הצוות המקצועי במשרד, משרדים שותפים, ומשרדי מטה, בעיקר – אגף תקציבים והמועצה לכלכלה – המטה לתכנון כלכלי חברתי. אל תשלפו, מצע לחוד וצרכי מציאות לחוד, קחו את הזמן לתכנן, תתיעצו במומחים. יש מקרים בהם ראוי להקים מטבחון מקצועי, לפחות עד קביעת המדיניות. במידה ואתם הולכים על מטבחון מקצועי – תבחרו 3-4 אנשי מקצועי מובילים שאינם אומרי “הן” או מלחכי פינכה, ותצרפו את המומחים מהמשרד שלכם.

להוביל שינויים זו אומנות. בבחירת השינויים חשוב להקפיד על תמהיל, חלק מהשינויים שיתנו פירות נמוכים, קרי תוצאות בקדנציה שלכם, וחלק שיובילו לקידום איכות החיים של הציבור בטווח הארוך. אם תתמקדו רק בקדנציה שלכם – לא יהיה טווח ארוך למדינת ישראל, או שרק הדרג הממונה יוביל אותו.

תנו מקום לדרג המקצועי ותסמכו עליו: הממשלה יושבת על 1300 איש המהוים הסגל הבכיר, ועוד כמה אלפי אנשי מקצוע מעולים. תילחמו לטובת האנשים שלכם, לא הפוליטיים, המקצועיים….. שימו לב לעבוד עם הטובים ביותר. תבחרו ראש מטה ויועץ מקצועי מנוסה, ומנכל מקצועי מצטיין ולא פוליטי, הוא יהיה יד ימינכם, ינהל את המשרד מקצועית, ואתם תנהיגו אותו.

שרים חכמים מבינים כי הדרג המקצועי יכול אף להיות בתקשורת – זה יקל עליכם במהלכים שאינם פופולריים, ויוריד מעליכם עומס תקשורתי.

מרוץ ההישרדות נגד הזמן החל. על מנת שהקדנציה תהיה שוה את כהונתכם עליכם להניח יסודות ולהוביל 2-3 שינויים משמעותיים. אל תריבו עם משרד האוצר החשבים והיועמשים, הם יוכלו להיות לצידכם. תשמרו את גבכם והימנעו מיועצי אחיתופל, ותתמקדו בעבודה שלכם, היא רבה וחשובה.

בהצלחה….

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*