כיצד לבחור תוכנית ניהול או מנהיגות?

כיצד לבחור תוכנית ניהול או מנהיגות קשור קודם כל למטרה שלכם, שנית לשלב בחיים, שלישית לשאלה האם אתם רוצים לימודי תואר, וכמובן האם רוצים תוכנית תוך כדי עבודה.

להחלטה ללכת לתכנית מנהיגות השלכות רבות, אישיות ולעתים משפחתיות. כיוון שהמבחר גדול מאד חשוב להבין בדיוק מה הצרכים שלכם, כתלות בשלב בחיים, ביכולות הקדשת הזמן ובמה שרוצים לקבל מהתכנית, וכך לבחור בחכמה. כמה שאלות שאני ממליצה לחשוב עליהן, וקצת מניסיוני האישי כבוגרת שתי תוכניות מנהיגות.

עם השנים החלו להופיע בישראל עוד ועוד אופציות של תכניות איכותיות, ורבים שואלים אותי להמלצה. לעיתים אנשים חושבים שתוכנית תיתן להם משהו שלא באמת יקרה, או אפילו חושבים שעליהם להתחיל תוכנית במקום לחפש עבודה…

לצורך כך ריכזתי עבורכם רשימה של כל תכניות פיתוח המנהיגות, והנה רשימת השאלות שחשוב לשאול כאשר בוחרים תכנית פיתוח אישית:

שאלה ראשונה – האם אתם רוצים תכנית או לימודי תואר?

במידה ומדובר בלימודי תואר – הנה רשימת תארים בארץ בתחומי ממשל ומדיניות ציבורית. כמובן שאופציות כמו תכנית וקסנר בבית הספר קנדי לממשל של הרוורד בבוסטון – יכולות להיות נפלאות. ווקסנר גם יצאה עם תוכניות לבכירים – של חודש, והיא דורשת המלצת המשרד הממשלתי או הרשות המקומית.

האם אתם רוצים להצטרף לשורות הממשל?

במידה  ואתם שואפים להצטרף לממשל המרכזי או המקומי – תכניות צוערי הממשל לסוגיהן פתוחות לפניכן, ומאפשרות לבוגריהן לתרום במסגרת תפקידים בשלטון המקומי והמרכזי.

נקודות למחשבה כשבוחרים תכנית מנהיגות

כיוון שהמבחר גדול, וגם הקדשת הזמן שלכם רבה, מאד חשוב להבין בדיוק מה הצרכים שלכם, כתלות בשלב בחיים, ביכולות הקדשת הזמן ובמה שרוצים לקבל מהתכנית, וכל לבחור בחכמה. הנה כמה שאלות שאני ממליצה לחשוב עליהן:

  1. באיזה שלב אתם נמצאים? (תחילת קריירה, בתוך הזינוק לפסגה, בצמרת, מחפשים עניין בגיל מתקדם)
  2. מה הרצון המרכזי שלכם (הפסקה מהמירוץ והתמסרות, רישות ולמידה תוך תפקיד, קרש קפיצה לשינוי קריירה, פיתוח מנהיגות אישית?)
  3. בארץ או בחו”ל – בעיני זו שאלה חשובה במיוחד, כיוון שישנן הרבה מאד אופציות מחוץ לישראל, ופעמים רבות הרחבת הפרספקטיבה מעצם הנסיעה לחו”ל נותנת המון.
  4. יוקרתיות – עד כמה זה חשוב לכם – ואז תבחרו תכנית מוכרת וקחו בחשבון שהסיכוי להתקבל נמול יותר, או אולי דווקא משהו חדש פחות מוכר אבל יהיה קל יותר להתקבל, והחוויה יכולה להיות לא פחות טובה.
  5. יהדות? יש תוכניות שמדגישות יותר את האלמנט היהודי ויש שפחות.

מאד מומלץ לדבר עם בוגרי תכניות מהשנים האחרונות, לשאול גם מה לא אהבו – הרי מטבע הדברים התכניות מאד משמעותיות וחוויתיות, לשאול כיצד הם קיבלו את ההחלטה, האם היו בוחרים אחרת. ולא להתעצל ולראיין כמה וכמה בוגרים. אם הייתם מראיינים אותי הנה מה שהייתי משיבה:

מה קיבלתי מתוכנית מנדל למנהיגות חינוכית?

אני בוגרת בית הספר מנדל למנהיגות חינוכית ובוגרת תכנית אלכא לסגל הבכיר, 2 תכניות מנהיגות שונות לחלוטין שהיו משמעותיות להמשך חיי.

לבית הספר מנדל למנהיגות חינוכית התקבלתי בגיל 29, התכנית רק נפתחה, והם ביקשו ממני להגיש מועמדות, כיוון שהייתי ממש בתחילת ההתמחות שלי ברפואת ילדים דחיתי את הגשת המועמדות בשנה, התכנית חייבה אותי לקחת חופשה של שנתיים מההתמחות  ולהתמסר לה ב – 100%. לשמחתי קיבלתי מהם נתנו אישור מיוחד לתורנויות לילה על מנת לשמור על כשירות רפואית.

מה קיבלתי שם?

  1. המון יוקרה ומוניטין, בזמנו זו הייתה התכנית היחידה והבולטת, והיא פתחה לי הרבה דלתות.
  2. חיבור לקבוצת אנשים ייחודית, שעברה סלקציה רצינית והפכה סיירת מובחרת.
  3. למידת עמיתים, אם כי גיליתי עם השנים שעבורי מתאים ללמוד בדיוק את מה שמעניין אותי, וחלק מהתכנים שם לא עניינו אותי בלשון המעטה.
  4. התכנית, לפחות בתקופתי, לא עסקה ישירות בפיתוח מנהיגות, וזה חבל.
  5. הרבה העשרה. מודה – הייתי ממש צעירה, ולא התעניינתי בתחומים שנלמדו בעיקר שהייתי עמוק בתוך לימודי הרפואה.

מה קיבלתי מתכנית “אשכולות” של אלכא?

לאלכא הוזמנתי כעשור לאחר מכן, ויכולתי להשתתף במפגשי התכנית במקביל לתפקיד שלי כמנכ”לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים. בעוד תכנית מנדל היא בשלב בקריירה הנקרא Mid – Career , הרי תכנית אלכא היתה מיועדת לבכירים ביותר, והיא היתה תלת מגזרית – קרי בכירי ממשל מרכזי, רשויות מקומיות ועמותות. אגב לימים נעשיתי בעצמי מנכ”לית אלכא בג’וינט.

מה קיבלתי מהתוכנית?

  1. רשת של קשרים בדרגים הבכירים ביותר.
  2. למידה מעמיקה ממיטב המרצים – מאד אהבתי את תכני וצורת הלמידה, והייתי פתוחה ללמידת תחומים שונים.
  3. סיור לחו”ל שהרחיב את המבט ופתח אופקים.
  4. יוקרה.
  5. גם כאן – לא היו תהליכי פיתוח מנהיגות ישירים. כיום אני סבורה כי מנהיגות נבנית מעשייה וממבט מתמיד על העשייה.

את הפוסט כתבתי אחרי שייעצתי לכמה אנשים בעל פה, וגם כיוון שראיתי שיש המון צפיות בעמוד – ושמחתי שזה עוזר,

אשמח אם מי שהם בוגרי התכניות יכתבו משובים אישיים בתגובות, בעתיד אנסה לאפשר לדרג אותן בנפרד. וכמובן מוזמנים לשתף עם מי שרלבנטי לו

לרשימת תכניות מנהיגות לבכירים, אמצע החיים, וצעירים ונוער.

_

שלכם ובשבילכם

ד”ר מיכל חמו לוטם

יוני 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*