מדד טו בשבט לבחירות 2013

טו בשבט הוא חג היושב על שני רעיונות מארגנים שונים לכאורה. תרומה ואיכות הסביבה. שונים אבל קרובים. כי בשניהם מעורבת נתינה.

תרומה היא אחת הדרכים לאושר, מחקרים כה רבים מצאו שלתת הוא מתכון לשימחה ברמת הנותן, הרבה יותר אגב מאשר לקבל…. כך לדוגמה במחקר בו נתנו לשתי קבוצות של 1000 איש תציב של 1000$ לבזבז או לתרום במהלך יום שלם, מצא כי מי שנדרשו לתרום היו הרבה יותר מאושרים בסוף היום מאלה שהתבקשו לקנות לעצמם. נתינה לא רק מרבה אושר פרטי, היא גם מגדילה את הערבות ההדדית וההון החברתי, קרי יוצרת לכידות וחוסן חברתי.

ומה לגבי איכות הסביבה? המונח הזה מצוי כל כך הרבה בשימוש עד ששכחנו קצת מה הוא אומר. גם הוא הוא אומר לתת….. לדורות הבאים. לדאוג לקיימות משמעו לזכור כי אנו ערבים לא רק האחד לשני, אלא גם לילדינו ונכדינו, שישהו בעולם הזה דורות רבים אחרינו. 

טו בשבט 2013

טו בשבט 2013

והאם ולמה זה קשור למנהיגות?

זה פשוט….

מנהיגות שאינה חושבת לעתיד ואינה דואגת לדורות הבאים – אינה מנהיגות

ומנהיגות שעסוקה בעצמה ולא בשירות הציבור, קרי עסוקה בלקבל ולא בלתת, אינה מנהיגות.

 

האם זה רלבנטי לבחירות?

ודאי…

אנו בוחרים במנהיגים, נבחרי הציבור שלנו.

אנו רוצים מנהיגים ערכיים שעסוקים בטובת הציבור הקיים והעתידי. והיינו רוצים שהם ינהיגו אותנו באחריות, בערכיות, ובאפקטיביות. אז קבלו את מדד ט”ו בשבט למנהיגות וממשל, שמסתכם בשתי שאלות פשוטות, הקשורות בנתינה וקיימות:

  1. קיימות: מי מהמפלגות שלגביהן אתם מתלבטים מורכבת מאנשים שחושבים לטווח הארוך?  לדוגמה היו מעורבים בצוותי חשיבה אסטרטגיים, העבירו הצעות חוק שמביטות לטווח הארוך ועוד.
  2. נתינה:  מי מהמפלגות שלגביהן אתם מתלבטים מורכבת מאנשים שיש לכם תחושה שבאו לשרת ציבור, אתכם, אותנו. לא לשרת את עצמם. זו שאלה קשה יותר, אתם צריכים להשתמש באינטואיציה. אך כיוון שהנתונים לקבל החלטות בבחירות הללו לא מספקים – יש ריבוי ועירפול המידע וריבוי אדיר של מפלגות. ומכיון שהייאוש הציבורי בבחירות הללו רב – לאינטואיציה יש תפקיד חשוב. מותר להקשיב לבטן, היא כנראה חכמה מן הראש הפעם…..

שלוש המלצות

  • לכו להצביע: כל מי שהדמוקרטיה יקרה לליבו – יתכבד ויצביע. כי אמירתו מעוררת ההשראה של אברהם לינקולן בנאום גטיסברג כי הדמוקרטיה היא: “שלטון העם, על ידי העם, למען העם”. לוכדת את התמצית. אפלטון החכם הבין משהו חשוב, הריבון הוא הציבור, קרי אנחנו. אם לא נצביע – איך נשלוט?
אפלטון ממליץ - לכו להצביע

אפלטון ממליץ – לכו להצביע

עיקרון יסוד נוסף אגב הוא הגבלת השלטון….. לכן קרי עדיף שכולנו נחשוב שזה לא נגמר עד שזה לא נגמר. כדי למנוע עריצות ושרירותית מצד הממשל הנבחר, שעלולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בזכויות האדם והאזרח, במיעוטים, ואפילו בפגיעה בעצם הדמוקרטיה  (כך עשה המשטר הנאצי שנבחר בבחירות דמוקרטיות). לכן יש חילופי שלטון. האפשרות לחילופי שלטון באמצעות בחירות מקטינה את החשש לעריצות שלטונית, שכן השלטון תלוי כל העת בבוחריו שבתמיכת קולותיהם הוא מקווה לחזור ולהיבחר, כך אף מפלגה לא יכולה לצבור כח רב מידי ….. אז גם אם אינכם יודעים, אתם מיואשים (שלטונית) – לכו להצביע. דמוקרטיה היא נישמת אפנו וההצבעה היא נשמתה. ואפילו שמעון פרס מסכים עם אפלטון…….

  • תיתנו ותתרמו: זה דברים קטנים, ראו בסרטון הנפלא הבא, שמרחיב את הלב, או בטו בשבט למשל תרמו עץ לקק”ל,
  • תשתלו:  תיקנו פירות יבשים, ולכו עם הילדים לנטוע, עצים  או עציצים השבוע….ביום הבחירות או בט”ו בשבט, זה גם כיף, גם תרומה, וגם השקעה באיכות הסביבה ועתיד של ישראל…..

חג דמוקרטיה וטו בשבט שמח לכולנו

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*