מנכ”לי השירות הציבורי

התרגשתי מאד לפתוח את התכנית למנכ”לי משרדי ממשלה, שותפות בין בין משרד רוה”מ – האגף למדיניות, לבין המכון למנהיגות וממשל.

וכך יצאנו לדרך. לתוכנית המיוחדת הזו נבנה מודל מיוחד של שותפות. כחלק מן המודל מונו שלוש מנהלות לתוכנית, שתים מן המכון והשלישית ממשרד ראה”מ. הן ערכו סדרה של מפגשי אפיון צרכים עם שמונה מנכלי משרדי ממשלה, חלקם ותיקים וחלקם חדשים. הלמידה מן המפגשים היתה רבה, אחד המאפיינים רק לדוגמה היה ההבדל הבולט בין מנכ”ליות נשים למנכ”לים גברים.

מאת ד”ר מיכל חמו לוטם, מנכ”לית המכון למנהיגות וממשל

 לחץ הזמנים היה אדיר, ובשבוע הראשון של יוני התקיימה סדנת הפתיחה בת יומים לתכנית. בסדנה השתתפו 25 מנכלים מכלל המשרדים, לדוגמה חינוך, בריאות, תחבורה, פנים, תקשורת, ועוד, בהובלת הראל לוקר מנכל משרד ראש הממשלה.

אני מתרגשת יחסית לעיתים נדירות, וכשניסיתי להבין מה נשתנה הפעם הבנתי שמדובר בכמה גורמים להתרגשותי:

  1. התוכנית הזו הינה עבורי שוב ההזדמנות לראות עד כמה התברכנו במדינת ישראל בהון אנושי, ובמקרה זה במנכ”לי משרדי ממשלה מן המעולים, שיכולותיהם אינן נופלות ולעיתים עולות על מנכ”לי התאגידים הגדולים בישראל.
  2. התוכנית הינה שותפות עם משרד ראש הממשלה, שמנכ”לו הוא באופן מסורתי “מנכ”ל המנכלים”. ותפקידו כולל פעמים רבות תהליכים חוצי משרדים. הזכות לעבוד בצמוד למשרד המורכב הזה הינה ייחודית ומרגשת.
  3. המודל החדשני בתוכנית: לאור הכישרון והניסיון בחדר פיתחנו יחד עם צוות האגף למדיניות מודל המתבסס על היושבים בחדר, ולא על מרצים ו”כוכבים חיצוניים”, בבחינת פורום עמיתים לומד. בנוסף ההובלה המשותפת של התוכנית על ידי צוות משולב גם היא פורצת דרך.
  4. אשכולות: אנו מלוווים את אשכולות ראשי הרשויות, ולהפתעתי הציע ראש האגף למדיניות לבנות מודל דומה המחלק את מנכ”לי משרדי הממשלה לשלושה אשכולות, חברתי, כלכלי ומינהלי. אומנם החלוקה מורכבת כי הרי כלכלה וחברה כרוכות האחת בשניה, אולם המודל שוה בחינה וניסיון.

בדברי הפתיחה שלי אמרתי למנכלים כי ישנו מאמר חשוב המדבר על כך שניהול חברתי במגזר השלישי קשה פי שנים מניהול עסקי של מערכות באותו סדר גודל אנושי ותקציבי. סיפרתי להם כי בשנותי האחרונות הגעתי למסקנה שניהול ציבורי קשה פי שלושה מניהול עסקי. מניתי את הסיבות לכך, ושמחתי לשמוע את קריאות הבינים של המנכלים המנוסים, שמרביתם הסכימו עימי וחיזקו את דעתי, והיו גם שני מתנגדים, שניהם בילו תקופה בסקטור העסקי וטענו אחרת. אני מבטיחה להביא את התיחסותם לסוגייה הזו בעתיד.

המפגש הסגור של סדנת הפתיחה לתוכנית היווה הזדמנות להודות ולהיפרד מן המנכלים היוצאים ולקבל את המנכלים הנכנסים. המפגש של “ישן מול חדש” היה מעורר השראה. הבטתי על קבלת הפנים והדרך של שיתוף פתיחות ופירגון בה קיבלו המנכלים הותיקים את עמיתיהם החדשים שזה עתה נכנסו לתפקידם  – והתפעלתי. כן התקיימו דיונים בסוגיות כגון עבודת המנכל מול השר, בפאנל בו השתתפו שר הרווחה לשעבר בוזי הרצוג, והשר לשעבר שלום שמחון.

בנוסף דנו המנכלים בעבודה השילובית ביניהם, ולמדו ממנכ”לי עבר כגון הד”ר שמשון שושני שהוביל שלוש פעמים את משרד החינוך, רו”ח משה ליאון שהיה מנכל משרד ראש הממשלה, ואריה בר.

היום השני הסתיים במפגש מרגש וראשון בכהונת הממשלה הנוכחית של המנכלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עם ראש הממשלה נתנייהו - משחק הכוח לא זר להם

עם ראש הממשלה נתנייהו – משחק הכוח לא זר להם

נתניהו סימן את תפקידם הקריטי של המנכ”לים כדרג הביצוע הבכיר והדירקטוריון המקצועי של הממשלה. כן הוא הוסיף והדגיש את החשיבות שבעבודת רוחב שילובית, וביקש מהמנכ”לים להרתם אליה, ולא להידרש בכל נושא למנכל משרדו. “ככל שתסייעו יותר לעבודת הרוחב, והרי 90 אחוזים מהמלכים המשמעותיים דורשים אותה, וככל שתתקעו פחות מקלות האחד בגלגלי השני – כן ייטב” אמר ראש הממשלה.וחזר על המסר הזה 3 פעמים במילים שונות.

משחק הכוח אמרנו?

החבורה הנכבדה הזו תעסוק בסוגיות שישפיעו על עתידנו בשנים הקרובות, והתכנית מעמידה לטובת המנכ”לים המשתתפים בה הן מפגשי עבודה ולמידה קבוצתיים, והן ליווי אישי מותאם לצרכיהם המשתנים, והן כלים שיקבלו המשתתפים לתפקיד המאתגר של מנכ”ל משרד ממשלתי.

אגב זו הפעם השניה בה ראש הממשלה מגיע לאירוע לו אנו שותפים.

עקב דליפה של החומר לידי עיתונאי סקרן היינו צריכים לעבוד עם משרד ראש הממשלה ולהוציא מידע יזום לתקשורת, זאת למרות שמדיניות המכון היא אפס חשיפה בתקשורת. אבל לא ניתן לסרב לבקשת משרד ראש הממשלה….

אז ניתן לעיין בחשיפה התקשורתית הלא מתוכננת:

כתבה בדה מרקר על התכנית 5.6.13

כתבה בכלכליסט על התכנית 4.6.13

כתבה בגלובס על התכנית 3.6.13

כתבה נוספת בדה מרקר 3.6.13

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*