ניהול מנהיגות וניסים

הדלקת נרות חנוכה - מנהיגות חזון וניסים

חנוכה הוא חג של ניסים: ניצחון מעטים את הרבים, ונס פך השמן, שניהם מבוססים על מנהיגות ורוח איתנה, רוח של חזון ואמונה. בכוחה של מנהיגות חדורת חזון אמונה ותקווה, הפועלת ביחד עם הציבור בכיוון הנכון, ליצור ניסים.

ניסים יפים קורים אצל מנהלים ויזמים שבאים עם רעיון טוב, יכולות ביצוע טובות, וטימיניג נכון. המיקוד של משקיעים בצוות מוביל הוא מפתח להצלחה, ועם הרעיון מתאים למציאות ולרוח הזמן, תגענה הצלחות שנראות כמו קסם – ראו חברות את חברת גוגל. הנס שקורה במפגש בין רעיון למציאות, בנוסף לשכל, כישרון ועבודה קשה.

ניהול הוא מיומנות ומנהיגות היא תמיד אתגר ועבודה קשה – אבל (ברוח חנוכה) אפשר בהחלט לצפות לניסים כשבוחרים את האנשים הכי טובים, ובאים עם הרעיון הנכון בזמן הנכון.

שיחה על ניסים ליד שולחן החג:

“מה אתה אומר האם בכלל יש ניסים בעולם?” שאל צחי, הדוקטור שיחיה את אבי לאחר הדלקת החנוכיה. “השכל הישר והחשיבה הרציונלית אומרים שהחיים לא יכולים להיות מבוססים על ניסים” הוא הוסיף מהורהר.

“כמובן שיש ניסים”, חלק עליו אבי – “הקמת המדינה היא נס. אין הסבר הגיוני אחר לכך שהעם היהודי הגיע לכאן, מצא את דרכו למדינת ישראל אחרי אלפי שנות גולה”.

“כמובן שיש” – אמרה אימי, ‘מלחמת העצמאות היא נס, איך שניצחנו מעטים מול רבים, מלחמת העצמאות היא נס דומה לנס המעטים מול רבים בחנוכה’.

וצחי הוסיף “כמובן, לדעתי תחיית השפה העברית היא סוג של נס”.

“זה שנולדתי זה נס גדול בפני עצמו” הוסיף יונתן צעיר ילדנו…..

הגעתי למסקנה שכולם צודקים – יש ניסים, קיום העם היהודי הוא אחד מהם.

האם ניסים נמצאים בסתירה לשכל הישר?

כן ולא. כי אותו השכל הישר אמר פעם לבני האדם כי הם לא יוכלו להתרומם מעל הקרקע, אך היה זה הדמיון שאפשר לאנשים להמציא מטוסים וחלליות שכבשו את החלל, והביאו את האדם להלך על הירח.

אותו השכל הישר לפני מאה ועשרים שנים שלל את ההיתכנות של הקמת המדינה ולשיבת העם היהודי לארצו לאחר אלפיים שנות גלות. רק שאיש אחד בשם הרצל דמיין, בנה חבורת חולמים, וחלום הפך מציאות.

ומה לגבי מלחמת העצמאות? השכל הישר הוא שאין סיכוי סביר שעם מוכה שואה יאסוף כוחות להילחם, מעטים נגד רבים, ינצח, ויקים מדינה ריבונית משגשגת.

כן כן, לפני כמה דורות דברים אלה נראו כמגדלים פורחים בעלמה, או ניסים.

קדמה תלויה באנשים בלתי הגיוניים

השכל הישר פועל בתחום הסביר, האפשרי, ה”הגיוני”. ניסים נתפסים כמשהו בלתי הגיוני.

פרופ’ אדיג’ס אמר כי קדמה תלויה בשינוי, ואילו אנשים בלתי הגיוניים משנים את המציאות, אנשים הגיוניים מסתגלים אליה, לכן קדמה תלויה באנשים בלתי הגיוניים. אלברט אינשטיין אמר כי “דמיון חשוב יותר מידע”.

המתמטיקאי ג’ון אדנזור ליטלווד ניסח את חוק ליטלווד, הקובע שכל אדם צריך לצפות שיקרה לו נס בקצב של בערך פעם בחודש – תתחילו לצפות.

יתרה מזו – שימו לב למילה העברית “מציאות”, שמקורה בשורש “מצא”. בדיוק אותו השורש של המילה העברית “להמציא”…. אנחנו ממציאים את המציאות שלנו.

לגן גם אני חושבת שבהחלט יש ניסים בעולם. משמעותם היא לסמן את רוח האדם וגדולתו. מקורם בדמיונו, בנחישות הנובעת מהאמונה והתקווה שלו. זה החומר ממנו עושים ניסים.

אפשר לנהל על בסיס ניסים?

ניהול הוא אתגר גדול, ויש בו אחריות אדירה – לאנשים וצוותים. זה דבר רציני ומורכב. צריך לחשוב קדימה, לקחת את האנשים הכי טובים, להבין את השוק, המתחרים, הלקוחות, הרגולציה, רוח הזמן, שיווק, מכירות, כספים, חדשנות, משפטים….מנהל טוב אינו באמת אדם אחד – הוא צוות.

אי אפשר לנהל על בסיס ניסים, אבל מי שמוביל בצורה לינארית יקבל תוצאות צפויות. המציאות אינה מתפתחת בצורה לינארית. היא מורכבת, יש בה קפיצות קוונטיות, נסיגות, נקודות פיתול, חלונות הזדמנות שנפתחים לזמן קצר, ועוד. ובעיקר לאנשים שונים יש הגיונות שונים לגמרי, ואפילו לאנשים חכמים במיוחד.

לכן ניהול הוא שילוב של עבודה מקצוענית, מעמיקה, מבוססת עובדות, עם עיגון באמונה בייעוד ובחזון.

“באין חזון יפרע עם, ושמר תורה אשרהו” (משלי כט, יח). החזון הוא כלי ניהולי נפלא, הוא הסיפור שמחבר את הצוותים ואנשים ויוצק רוח בארגונים.

גם למדינת ישראל יש אתוס, אבל האתוס הישראלי אינו יכול להיות בנוי רק על הישרדות וגורל משותף. רוח האדם שואפת לגדולה, לייעוד, למשמעות. וכך גם רוחם של קהילות ועמים – היא מתאחדת ומתרוממת מול הנשגב. חנוכה הוא חג בעל תודעה ניסית, והוא מזכיר לנו את העוצמה שבפעולה מתוך אמונה וחזון.

צוותים וארגונים מגובשים ובעלי חזון ואתוס – עושים יחד הרבה ניסים

חג חנוכה שמח,

שלכם ובשבילכם,

ד”ר מיכל חמו לוטם

עדכון אחרון – דצמבר 2016

Photo: Bosmat Libovsky, all rights reserved.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*