ללמוד ללמוד

חיה כאילו תמות מחר, למד כאילו תחיה לנצח, מוהנדס קרמצ’נד גנדי

ועצתו טובה לכל אדם, ודאי וודאי למנהלים. בני האדם נולדו עם מתנה ייחודית מאד – מתנת הלמידה. ניתן להתבונן על בני האדם כמצויים ונעים בין שני מצבים, “לומדים” ו”יודעים”. ולמרות שכולנו עוברים בין שניהם, הרי ילדים חיים בעולם שרובו ככולו סקרנות ולמידה, ועם הגיל והניסיון אנשים נוטים יותר ויותר לעבור להיות “יודעים”. בספרו, נתיבו של הלומד (The Learner’s Patrh) בריאן הינקל מנתח את שני המצבים הללו, וגורס כי ככל שאנו מאמצים את הלומד שבנו, כך אנו לומדים יותר.

למרות שלדעת זה חשוב, לדעת ללמוד – חשוב הרבה יותר.

אם להודות על האמת, קל ליפול למלכודת ה”יודעים”. לוחות הזמנים תמיד קצרים, הבעיות מציפות והיה נחמד ואף מועיל “לדעת” את התשובה לכל בעיה. אך עמדת היודע מונעת מהאדם לעשות את הדבר הפשוט ביותר – לעצור, לנשום ולשאול את עצמו מה הוא באמת יודע על המצב ומה אנו נדרש ללמוד?

זו הסיבה שלמידה והכשרה של מנהיגים ומנהלים בכירים, גם בשירות הציבורי, היא אתגר כה גדול, רובם מרגישים שהם כבר “יודעים”.

מי שיודע הכל אי אפשר ללמד אותו כלום.

המנהל הלומד יודע שעל ידי לימוד משתף עם האנשים המעורבים בבעיה יש לו סיכוי רב להגיע לתוצאה המיטבית, ואז יכולת ביצוע השינוי תעלה שבעת מונים.

הציבור מחפש “מנהיג שיודע”, אך המנהיג והחכם דווקא “יודע שאינו יודע”

ולכן אם הייתי צריכה לתת כלל אצבע לציבור באיזה מנהיג לבחור מתוך שתי מועמדות – בעל הניסיון או הלומד, הייתי כנראה מעדיפה את השנייה. כיון שהיכולת ללמוד כל הזמן ולתקן טעויות היא היכולת המנהיגותית החשובה ביותר. וזאת דווקא לאור כך שהציבור מצפה מהמנהיג לדעת הכל ולתת את כל התשובות והפתרונות הנכונים לכל בעיה שעולה.

הידע הוא סופי, זו אי הידיעה שהיא אינסופית” אמר קרל פופר, פילוסוף של המדע

ועל איזו למידה אני מדברת? למידה כהויה, כ BEING. המתנה האמיתית שכל אחד קיבל, ויש להוציאה מהנפטלין היא היכולת ללמוד הן עיונית, הן מניסיון, הן מהקשבה ושיחות עם אנשים אחרים. העולם והחיים מזמנים אינסוף חוויות למידה, מכל רגע, ומכל אדם.

למידה היא גם אחת מחמשת המלצותיו של ניק מרקס, החוקר הבריטי המוביל של נושא האושר ואיכות החיים, אז מה צריך יותר מללמוד דבר חדש ולהיות מאושרים?

“איזהו חכם? הלומד מכל אדם”, בן זומא, פרקי אבות (ד, א)

ללמוד בכל יום מכל מצב ומכל אדם

ללמוד בכל יום מכל מצב ומכל אדם

מנהלים לומדים – המאמר

ארבע סיבות מדוע בכירים לומדים פחות – המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*